Sâmbătă, 14
apriile 2012
Înaintea
plecării la Barcelona prognozele meteo, de pe mai toate siteurile de profil, nu
erau deloc promiţătoare pentru perioada vacanţei noastre, anticipând multe ploi
şi vreme urâtă, în general. Am plecat cu
inima îndoită, însă versatilitatea
proverbială a acestor previziuni ne-a spulberat pesimismul meteorologic :), având parte de o vreme bună pentru luna aprilie,
numai uneori înnorat şi cu doar două reprize, scurte, de ploaie.
Din aceasta cauză programul nostru nu era
foarte fix, ci stabilisem, de acasă, să ne orientăm pe moment, în funcţie de
condiţiile meteo, având de gând, dacă era ploaie, să stăm mai mult în
obiectivele „cu interioare” ocrotitoare în faţa naturii, eventual, dezlănţuite :) – muzee, biserici, case ale lui Gaudi, acvariu.
Astfel,
în ziua a doua barceloneză am cercetat, cu interes, de cum ne-am trezit, cerul
catalan şi am stabilit că şansele de ploaie erau reduse, aşa că eram liberi să
ne alegem traseul, după propriile
dorinţe turistice. Am hotărât ca în acea zi să vedem trei obiective importante:
Sagrada Familia, stadionul Nou Camp şi Palau de la Musica Catalana, la acestea
adăugându-se, din mers şi printre picături :), Catedrala La Seu şi Palau Reial.
Traseele pe jos, din ziua a doua, în Google
Maps:
Am plecat pe la 8,30 de la hostel, luând
un mic dejun frugal, la una din numeroasele terase de pe Passeig del Born (ca
preţuri: o cafea între 1,5 şi 2 Euro, un croissant 1-2 Euro,un sandwich
3-4 Euro). Am mers pe Carrer de l’ Argenteria, Carrer Ferran, intrând în plin
Barri Gotic, în Piaţa Sant Jaume (unde se află Primăria - Ajuntament, găzduită de Casa de la Ciutat – clădire în
stil neogotic realizată de Josep Mas i Vila, cel ce a realizat şi Piaţa
Boqueria şi Palau de la Generalitat-sediul
guvenului autonom al Cataloniei). Din piaţa Sant Jaume am urmat o străduţă, Carrer
del Bisbe, unde se poate vedea un mic pod în stil veneţian, construit abia
în 1928, ce leagă Casa dels
Canonges, clădire lipită de Catedrala La Seu şi Palau de la Generalitat.
|
Podul neogotic de pe carrer del Bisbe, construit abia in 1929, între Palau de la Generalitat si Cases dels Canonges |
Nu prea era nimeni prin Barri Gotic de dimineaţă, aşa că am putut fotografia şi admira
în voie zona, caracteristică pentru acest cartier, cu străzi mici,
înguste şi clădiri medievale, ajungând repede la:
1. Catedrala La Seu
Timp
de vizitare 30 minute.
|
Claustrul Catedralei La Seu |
Denumirea oficială în catalană este „Catedral de la
Santa Creu i Santa Eulàlia” – Catedrala „Sfintei
Cruci şi a Sfintei Eulalia” şi este reprezentantă a stilului gotic catalan,
alături de biserica Santa Maria del Mar. Am intrat în catedrală oarecum prin
lateral, de pe mai sus amintita Carrer del Bisbe, prin curtea interioara, claustrul,
o oază de pace şi vegetaţie, neaşteptat de bogată pentru un asemea spaţiu, cu
palmieri înalţi, o mică fântână, un havuz cu peşti portocalii şi 13 gâşte
simpatice, albe, ce simbolizează vârsta la care a fost martirizată Sfânta
Eulalia, de către romani, ca şi puritatea sa. De remarcat că păsările nu stau
întreaga lor viaţă aici şi sunt
înlocuite, periodic, din cauza stresului turistic :). În jurul
claustrului se află o serie de capele, dintre care mai importantă este Santa
Llucia, de perioada romană.
|
Claustru de la Catedrala La Seu, cu gâşte şi peşti |
Am aprins şi noi câteva candele în memoria
celor dragi şi am pătruns în semiobscuritatea catedralei observând, mai întâi, corul,
situat central, cu o serie de scaune sculptate (intrarea la cor este 2 Euro
pentru cine vrea să-l cerceteze mai amănunţit). În faţa corului, sub altarul
central, este cripta cu sarcofagul din alabastru al Sfintei Eulalia, torturată
(rostogolită într-un butoi cu cuie) şi ucisă, cum am spus, în secolul al IV-lea, patroană a
oraşului Barcelona. Pentru o mai bună iluminare a criptei se poate introduce o
un Euro.
Imediat
în stânga, de la intrarea pricipală este un baptiseriu, unde ar fi fost
botezaţi cei şase indieni aduşi de Columb, după prima sa călătorie în America,
iar în dreapta este capela ce adăposteşte statuia-crucifix Hristos de Lepanto,
ce s-a aflat, pentru protecţie divină :), la bordul corabiei lui Juan de Austria, unul din conducătorii Ligii
Sfinte, creştine, în bătălia navală câştigată contra turcilor, la Lepanto,
luptă ce a marcat începutul dominaţiei spaniole în Mediterana de vest. Statuia
lui Hristos de Lepanto este un un pic arcuită în lateral şi se spune că
s-ar fi ferit de ghiulele turceşti, ocrotind
nava amiral a flotei creştine şi contribuind decisiv la victoria
împotriva otomanilor.
Intrarea în catedrală este gratuită,
aproximativ între orele 8-12,45 şi 17-20 (fără intrări la lift, muzeu, cor), în rest se plăteşte 5 Euro sau se poate plăti oricând,
separat, pentru fiecare intrare la cele trei obiective, 2 Euro.
|
Casa del Arcadia, de lângă Catedrala La Seu şi cutia poştală de Domenech i Montaner |
Construcţia catedralei a avut loc între
1298-1460 dar faţada a fost adăugata abia în a doua jumătate a secolului al
XIX-lea. În faţa sa se află Piaţa Nova cu ziduri şi turnuri romane,
clădirea Colegiului Arhitecţilor, cu desene de Picasso pe ziduri şi Casa
del Arcadia, cu o cutie poştala, cu trei rândunele şi o broască ţestoasa,
realizată de Domenech i Montaner.
Traseul nostru a continuat spre staţia de
metrou Urquinaona, de pe linia galbenă L4, de unde am luat metroul trei staţii,
până la staţia Verdaguer. De aici am mers pe jos circa un kilometru până la
Sagrada Familia, deşi de la Verdaguer puteam să schimbăm metroul pe linia L5,
albastră, o staţie, până la:
2.
Sagrada Familia (Basílica i Temple
Expiatori de la Sagrada Família)
Tarife: adult - 13 Euro,
tineri 10-18 ani, studenţi, pensionar –11 Euro, gratuit pentru copii sub 10
ani. Taxa pentru urcarea în turnuri - 3 Euro. Timp de vizitare – 3 ore
Mai multe informaţii, despre orar, preţuri şi transport, la:
Pentru bilete în avans:
|
În parcul de lângă Sagrada |
Este cel mai vizitat obiectiv turistic din
Spania, cu circa 2 milioane de turişti anual, fiind un obiectiv de neratat dacă
mergi la Barcelona. Ni s-a oferit privirilor mai întâi dintr-un parc, apoi
ne-am apropiat sa vedem minunăţia, ridicându-ne privirile spre turnurile
zvelte, aruncate spre nori, dovada suprema a geniului gaudian (şi ce ar fi
acest oraş fără operele acestui creator, daca nu un oraş banal în frumuseţea sa
mediteraneană!). Dincolo de meritele arhitectonice incontestabile, Sagrada a
fost concepută ca o invitaţie la reîntoarcere la credinţă, la rugăciune, la o
resacralizare a unei lumi decadente şi tot mai îndepărtate de Dumnezeu. Şi dacă
această invitaţie apologetică era făcută la sfârşitul secolului al XIX-lea, prin
1882, când a început construcţia bisericii, când catolicii catalani constatau
un recul major al credinţei şi doreau o construcţie unică şi inegalabilă, ca un
ultim strigăt de salvare a creştinismului, criza morală este încă mai gravă
astăzi, la începutul secolului al
XXI-lea. De accea, o vizită la Sagrada poate fi şi o probă de înţelegere a ceea
ce este puterea credinţei şi, admirând perfecţiunea acestei construcţii, nu
poţi să nu te întrebi dacă divinitatea nu a trimis un înger (arhitect :)) care să-l vegheze pe Gaudi la realizarea acestei
biserici inegalabile.
Revenind la lucruri mai pământene, am
constat că o coadă considerabilă se întindea la casele de bilete şi deja
începusem să regret ca nu am cumpărat bilete, anticipat, de pe internet. Tot
răul spre bine :), pentru că am reuşit, în timp ce o parte a familiei stătea la
coadă, sa ne aprovizionăm de la McDonald’s-ul de vizavi şi să mâncăm „la botu’
calului”, nestingheriţi, deoarece şi alţii turişti făceau acelaşi lucru :).
Când se cumpăra bilete trebuie să spui dacă
vrei să urci şi în turnuri, fie în cel de pe Faţada Nativităţii, fie
în cel de pe Faţada Patimilor şi se
precizează pe bilet ora la care trebuie sa te prezinţi la lift, pentru a evita aglomeraţia, iar nouă ni s-a dat tichet pentru ora 11,30, adică la circa o oră jumătate de la intrare. Am
avut, deci, timp suficient să explorăm biserica, atât pe interior, cât şi pe
exterior.
|
Sagrada Familia. Faţada patimilor. Apar şi războinicii de pe Casa Mila, preluaţi de Subirach |
Gaudi a conceput Sagrada cu trei faţade: a
Nativităţii (singura terminată de maestru şi aflată în Patrimoniul Mondial
U.N.E.S.C.O.), a Patimilor şi a Gloriei şi optsprezece turnuri (unul central cel mai
înalt, pentru Isus, care, când va fi terminat, va avea 170 m înălţime, doisprezece pentru
apostoli, patru pentru evanghelişti, de câte 100 m înălţime fiecare şi unul pentru Fecioara
Maria), dintre care opt sunt terminate pâna în prezent.
Intrarea
turiştilor se face pe la Faţada Patimilor, realizată de Josep Maria Subirach, iar aici domină
sculpturile colţuroase, pătrăţoase, daca pot zice aşa, ce vor să exprime
întreaga suferinţă a Mântuitorului. Sunt prezente ultimele clipe din viaţa lui
Isus, cu scene ca biciuirea sau sărutul lui Iuda şi o criptogramă cu 310
combinaţii ce dau ca rezultat cifra 33, vârsta la care a murit şi a înviat. Subirach
a lucrat într-un stil propriu, contestat de mulţi, liniile sale drepte, de
exemplu, contrastând evident cu omniprezenţa curbelor şi ondulărilor gaudiene.
Singura concesie făcută de Subirach pare a fi prezenţa războinicilor medievali,
preluaţi de la Gaudi, de pe acoperişul Casei Mila.
De precizat că planurile originale ale
Sagradei au fost arse de anarhişti în 1936; unii, ca scriitorul George Orwell,
nu agreau deloc construcţia şi regretau că nu a fost complet distrusă. Liftul
este situat imediat în dreapta intrării de la aceasta faţadă.
|
Sagrada Familia. Bolta superioară a pădurii pietrificate, cu forme din natură şi simboluri. |
Dacă
Sagrada este impresionantă la exterior, interiorul (terminat complet) depăşeşte
orice aşteptare arhitectonică: coloane dorice, elegante, de bazalt, granit şi
porfir se alungesc spre tavan, unindu-se ca o pădure tropicală pietrificată, cu
coroane continue, scări elicoidale ce permit urcarea coriştilor, vitralii
ce filtrează blând lumina naturală,
simboluri colorate la partea
superioară a coloanelor. Totul este organic, original, maiestuos şi misterios,
deopotrivă. Iar eleganţa şi simplitatea interiorului se combină cu abundenţa
detaliilor din exterior.
|
Sagrada Familia. Faţada exuberantă a Naşterii Domnului |
Faţada
Naşterii (Nativităţii), singura realizată de Gaudi, are trei portaluri ce
reprezintă Credinţa, Speranţa şi Milostenia şi este opusul Faţadei Patimilor.
Bucuria acestui moment este celebrată în sculpturi exuberante – Regii Magi,
păstori ce aduc daruri, Iosif cu Maria, motive florale. Deasupra acestei faţade
se află un uriaş copac al vieţii, un chiparos verde cu porumbei albi, ce sunt
mai vizibili când urcaţi în turn. Şi, apropo de culori, Gaudi dorea ca şi
exteriorul Sagradei să fie policrom, cu nuanţe mai vii pentru Faţada
Nativităţii şi culori mai sumbre pentru Faţada Patimilor.
Urcatul în turnul de pe Faţada Nativităţii nu
mi s-a părut o alegere prea bună deoarece spaţiul era foarte strâmt, bătea
vântul, turiştii veneau în valuri din spate şi nu prea puteai să te opreşti, să admiri sau să faci poze. În
plus coborârea se face pe jos, pe o scară în spirală, de asemenea, îngustă,
nerecomandată claustrofobilor. Totuşi din turn poţi vedea mai îndeaproape
stadiul lucrărilor la turnuri, porumbeii de pe copacul vieţii, însemnele papale
de pe turnuri – mitre şi cruci, existând chiar şi un pod de legătură între
turnuri unde, cu puţin noroc, poţi prinde câteva cadre fotografice bune (eu nu
prea am reuşit :)).
Pe
porţile de la faţade sunt şi multe înscrisuri religioase şi am remarcat pe una
dintre ele şi „pînea noastră...”. La final, după ce am coborât din turnuri, am
mers şi în muzeul din criptă unde sunt multe schiţe, machete, fotografii, legate
de etapele construcţiei.
Se spune că Sagrada Familia va fi
terminată în 2026, alte surse spun că în 2040, oricum Gaudi spunea: „Clientul
meu nu se grăbeşte!”, însă eu vă sfătuiesc mergeţi să vedeţi una din clădirile
ce marchează istoria umanităţi şi nu exagerez chiar deloc.
Ne-am îndreptat spre metrou,
tot pe linia albastră L5, mergând spre staţia Collblanc, la:
3.
Stadionul Nou Camp
Timp de vizitare - 2 ore.
Pentru a mulţumi turistic şi juniorul
echipei noastre, am stabilit că o închinare şi la altarul sportului rege este
obligatorie la Barcelona. De la staţia de metrou Collblanc se mai merge circa
10-15 minute. Preţul este exagerat, dupa opinia mea: 22 Euro/adult, 16,5 Euro
pentru copiii între 6-13 ani, studenţi şi pensionari, gratuit doar pentru
categoria sub 5 ani. Mai multe informaţii despre cum se ajunge aici,orar şi preţuri:
|
Nou Camp |
Dar cum puteam să mergem noi la Barcelona fără
să vedem cel mai mare stadion din Europa (99300 locuri)! Cum putea Codruţ să
dea ochii cu prietenii de joacă şi să mărturisească, trist, că nu am fost la
Nou Camp, că nu am văzut gazonul atins de magicienii Messi sau Iniesta :)! În general, turismul cu copiii presupune
armonizarea intereselor, negocieri intense :), cedări şi ameninţari, promisiuni şi recompense.
Dacă ar fi fost după mine, nu aş fi intrat pe Nou Camp, dar băiatul meu merita
acest lucru aşa că, ce mai tura-vura, l-am vizitat şi ne-am bucurat şi de
clipele petrecute acolo.
|
Nou Camp - obiectivul turistic numărul unu pentru fanii înflăcăraţi! Satisfacţia e maximă! |
Vizita începe la muzeul echipei, cu un
număr nesfârşit de cupe de toate felurile, ghete de aur, tricouri şi panouri
interactive; se merge apoi la vestiare, sala de conferinţe de presă unde am
făcut şi o poză cu trofeul Champions League (se plăteşte la ieşire dacă vrei să
o iei), apoi în tribune, la cabinele comentatorilor şi la nivelul gazonului.
Deviza clubului „Més que un club” domină tribuna opusă şi
e prielnică fotografiatului. La ieşire este magazinul oficial şi locul de unde
se pot ridica pozele.
|
Nou Camp |
Următoarea etapă a acestei zile a fost:
4. Palau Reial de Pedralbes
Timp de vizitare - 1 oră.
|
Palau Reial de Pedrables |
Am ajuns aici pe jos, venind de la Nou
Camp, distanţa fiind de mai puţin de 1 km. Palatul regal a fost construit între
1919-1924, pe un teren, achiziţionat de
Eusebi Guell (unul din principalii comanditari şi prieten al lui Gaudi), apoi cedat casei regale spaniole, ca
recunoştinţă pentru că i s-a acordat titlul de conte, în 1918. Palatul are
faţada în stil noucentist italian şi este înconjurat de un parc întins, în care
se află şi „Fântâna lui
Hercules”, de Gaudi. Regele Alfonso al XIII-lea, bunicul actualului rege
spaniol Juan Carlos, a folosit foarte puţin această reşedinţă, atunci când
venea la Barcelona, pentru că a abdicat în 1931, apoi şi Franco a utilizat,
ocazional, clădirea, ca şi reşedinţă oficială.
În
prezent adăposteşte trei muzee : de artă decorativă, al ceramicii şi
textil. Înformaţii aici:
Era
linişte, puţini vizitatori şi ne-am mai odihnit pe băncile din parc, departe de
lumea dezlănţuită :)
din centrul
Barcelonei. Nu eram prea departe de Finca Guell (vroiam să vedem poarta de
intrare, cu dragonul din fier forjat) şi Monestir de Pedrables, dar picioarele
începuseră să ne lase, era cam ora 16 sau 17, nu mai reţin exact şi aveam
rezervare la concert la 19. Am lăsat fetele în parc să-şi mai tragă sufletul pe
o bancă, iar eu şi Codruţ am dat o tura rapidă prin muzeele ceramicii şi artei
decorative. Nu mi s-au părut cine ştie ce, le recomand doar celor avizaţi:
câteva oale :) ale lui Picasso (sincer, dacă nu erau inscripţionate ca fiind
ale lui, m-aş fi întrebat ce caută acolo :)
)) sau Miro,
ceva interioare de epocă, mobilier regal, scaune şi fotolii, un pat mai măricel
şi încovoiat, vase de ceramică din diferite epoci. Am ieşit rapid, în circa jumătate de oră,
ne-am recuperat, din parc, jumătatea feminină a familiei şi am luat metrul L3,
linia verde, care are staţia Palau Reial chiar în faţa ieşirii din parcul
palatului, până la staţia Liceu, de pe Rambla.
|
Piaţa Saint Felipe de Neri |
Am
mai văzut, în treacăt, mozaicul lui Miro
din faţa pieţei Boqueria, Teatre del
Liceu, mica şi liniştita piaţă Sant
Felipe Neri (aici se află biserica barocă cu acelaşi nume, spre care se
îndrepta Gaudi, când a murit călcat de tramvai,
muzeul încălţămintei şi urmele unui bombardament franchist, în 1938, ce
a ucis şi câţiva copii), am trecut, din nou, prin faţa Catedralei La Seu, prin
Piaţa Nova, unde se afla un târg de obiecte vechi şi am ajuns în cele din urmă
la:
5. Palau de la Música Catalana
|
Palau de la Musica Catalana - scuarul exterior |
Rezervasem bilete, din ziua
anterioară, la un spectacol de seară, cu selecţiuni din opera unui compozitor
catalan, Eduard Toldra, nu neapărat pentru că suntem melomani, amatori de muzica
clasică, dar pentru a putea admira în voie sala de concerte.
Siteul
oficial (se pot lua bilete şi făra concet, doar pentru vizitarea clădirii, dar necesită rezervare anticipată cu câteva zile):
Concertul nostru din 14
aprilie :
Au cântat trei mici
orchestre specifice catalane (cobla), bazate pe instrumente de suflat şi
specializate mai ales în cântece tradiţionale - sardane:
Clădirea
palatului, chintesenţă a curentului arhitectural modernist catalan, a fost
proiectată de Lluís Domènech i
Montaner şi a fost
ridicată între 1905-1908, pentru a găzdui societatea muzicală Orfeo Catala.
Toate marile teme ale modernismului se regăsesc aici: cărămida roşie, motivele
florale abundente şi extravagante,
trencadis, simbolurile naţionaliste catalane (steagul roşu-galben şi
scutul), sculpturi, vitraliile viu colorate. Construcţia palatului a fost
finanţată de burghezia catalană, care a dorit să fie şi un simbol al curentului
naţionalist, în plin avânt al Renaixença (curentul „renaşterii” catalane din
debutul secolului al XX-lea).
Astfel, pe una dintre faţadele exterioare,
laterală, sunt busturile marilor compozitori Palestrina, Bach, Beethoven
(realizate de Eusebi Arnau), dar sculptura principală este ”Cântecul popular
catalan”, de Miquel Blay, carevasăzică, noi catalanii şi maeştrii muzicii
clasice :)!
Tot pe această faţadă, la etaj este un
mozaic realizat de Lluis Bru, reprezentând Orfeo Catala, cu numeroase simboluri
locale: crestele zimţate de la Montserrat, dominanţa culorilor galben şi roşu –
steagul catalonez sau scutul Sfântului Gheorghe. Mozaicul este destul de greu
vizibil din stradă fiindcă spaţiul este strâmt şi, în general, clădirea nu este prea bine poziţionată pentru
a putea fi vizibilă sau fotografiată în întregime. Tot pe aceasta faţadă,
într-unul dintre vechii stâlpi acoperiţi cu trencadis se află vechea casă de
bilete.
Intrarea în palat se face prin aripa care e
acoperită cu o faţadă de sticla şi are o mică piaţetă exterioară, unde se poate
servi o cafea, ceea ce am şi făcut :), iar la parter un mic restaurant; tot
aici, într-un colţ este statuia întemeietorului Orfeo Catala, Lluis Milet, în
chip de dirijor, bun prilej pentru copii să se alăture, fotografic, maestrului :). Am avut de aşteptat circa o jumătate de oră până
s-a permis accesul în sala de concerte principală, trecând mai întâi prin
foaierul bogat decorat şi dominat de sticlă şi vitralii, ca şi prin sala Lluis
Milet de la etajul întâi, noi având bilete la etajul al doilea.
|
Palau de la Musica Catalana - cupola inversă, multicoloră, ca o picătură de apă, de de Antoni Rigalt i Blanch |
Sala de concerte, cu circa 2000 de locuri
şi pe două nivele, poate fi privită din doua perspective: fie ca un rezumat
exuberant al modernismului catalan, fie ca o exagerare decorativă, excesiv de
colorată şi prea apropiată de kitsh. Cu
siguranţă că putem găsi elemente de ambele părţi, însa un lucru e sigur: nu o
vom uita uşor.
Sala e dominată de o cupolă uriaşă (realizată
de Antoni Rigalt i Blanch, cel ce a
realizat şi vitraliile de la Casa Lleó-Morera), din vitralii, un fel de dom întors, ca
o picătură de apă ce stă să cadă şi ca un soare dătător de viaţă, multicolor,
înconjurat de figuri feminine, ca un cor ceresc. Este cel mai spectaculos element
interior, după opinia mea şi piesa de rezistenţă ce face această sală unică şi
atât de renumită (în Patriomniul Mondial U.N.E.S.C.O. din 1997).
|
Palau de la Musica Catalana - sala de concerte |
Stâlpii de susţinere, acoperiţi cu
mozaicuri, se termină în partea superioară sub formă de ogive, cu mozaicuri
reprezentând păuni regali: pe lateral sunt vitralii şi ferestre ce permit
iluminarea naturală în timpul zilei, cu simbolurile naţionaliste amintite mai
sus. Pe tavan apar trandafiri din ceramică, kitschoşi :)
, roşii şi albi, parcă luaţi de prin bâlciurile
noaste, d’antan. În spatele sălii, în partea superioară sunt doi enormi cai,
sculpturi de de Eusebi Arnau,
Pegaşi mitologici, ce ar trebui să ne înalţe pe aripile muzicii.
Scena
este înconjurată de o arcadă susţinută de sculpturi, realizate de Diego Massana
Majò şi Pau Gargallo: în stânga, cum priveşti la scenă, se află bustul lui Josep Anselm Clavé i Camps, „tătucul” muzicii
corale catalane, din secolul al XIX-lea, cu o alegorie a compoziţiei sale cea
mai importantă – „Les flors de maig”;
în dreapta, se află bustul lui Beethoven (un pic mai jos decât Clavé, ca
să se ştie că muzica locala e mai presus de toţi şi toate :), aluziile
naţionaliste fiind omniprezente aici) şi caii înaripaţi din cavalcada
Valkiriillor de Wagner (ăştia chiar erau gata de plecare pentru că aveau
hăţurile de piele pe ei! :)). În spatele scenei este un
mozaic înfăţişând blazonul Orfeo Catala, înconjurat de 18 muze, cu partea superioară sculptată, de Eusebi
Arnau, iar partea inferioară, cu rochii în mozaic, de Mario Maragliano et Lluís Bru.
Spectacolul a durat circa două ore, cu o
pauză de un sfert de oră, sala nu era prea plină şi copiii s-au dus să stea mai
aproape de scenă, într-o lojă neocupată. Am putut fotografia şi filma, cu toate
ca nu era permis, pentru că mai toată lumea, majoritatea turişti, făceau acest
lucru. Surpinzător pentru noi, copiii chiar au apreciat muzica, poate şi pentru
faptul ca au fost o serie de cântece neaşteptat de melodioase. Am ieşit de la
concert pe la 21 şi am pornit pe jos spre hotel, pe o ploaie deasă, ce ne-a
forţat sa cumpără umbrele de la vânzătorii stradali pakistanezi. Urma o nouă zi barceloneză.
Alte fotografii:
|
Barcelona - ziua a doua, traseul pâna la staţia de metrou Urquinaona. |
|
Să fie lumină! La Santa Maria del Mar! |
|
|
|
|
Pe Carrer de l' Argenteria şi măgarii ţin cu Barca :)!
|
Fotbal
cu ghiulele pe Passeig del Born (în amintirea anului 1714 când a fost
distrusă această parte a oraşului şi construită fortăreaţa Ciutadella) |
|
|
|
| |
|
|
Catedrala La Seu - sarcofagul din alabastru al Sfintei Eulalia. |
|
Carrer del Bisbe -Palau de la Generalitat - faţada laterală. |
|
Statuia Sfântului Gheorghe, de deasupra micii fânâni, din claustrul de la Catedrala La Seu. |
|
Se lucrează la Sagrada. |
|
Sagrada Ioana. |
|
În parcul de lânga Sagrada. |
|
Sagrada Familia. Faţada patimilor. Criptograma cu cifrele ce dau pe orice direcţie 33, vârsta morţii lui Isus. |
|
Sagrada Familia. Faţada Patimilor cu sculpturi de Josep Subirach. Sărutul lui Iuda. |
|
Sagrada Familia.Cripta muzeu. Machete. |
|
Sagrada Familia. Faţada Patimilor cu sculpturi de Josep Subirach. Scena biciuirii lui Isus. |
|
Sagrada Familia. Panoramă din turnurile în construcţie. |
|
Sagrada Familia. Porumbeii albi din Copacul Vieţii - un chiparos verde aflat pe Faţada Nativităţii. |
|
Sagrada Familia. În turnuri. |
|
Sagrada Familia. Coborârea claustrofobică din turnuri. |
|
Sagrada Familia. Turn în construcţie. |
|
Sagrada Familia. Muzeul. Războinicii prezenţi şi pe Casa Mila. Schiţe de Josep Maria Subirach. |
|
Sagrada Familia. Interiorul arborescent. |
|
Sagrada Familia. Vitraliile aruncă o lumină blândă ce ne învăluie şi pe noi. |
|
Sagrada Familia. Expoziţia Naturaleza Gaudi. Inspiraţia vine de la copaci! |
|
Sagrada Familia. Expoziţia Naturaleza Gaudi. Inspiraţia vine de la copaci! |
|
Sagrada Familia. Expoziţia Naturaleza Gaudi. Copilăria ecologică :), în armonie cu natura, l-a inspirat pe maestru. |
|
Sagrada Familia. Vitralii. |
|
Sagrada Familia. Simboluri pe coloane. |
|
Sagrada Familia. Faţada Nativităţii. |
|
Ioana Sagrada. |
|
Sagrada Familia. Interior cu copii! |
|
Sagrada Familia. Pe una din porţi de pe Faţada Gloriei - Pînea noastra cea de toate zilele...Rândul 13 de sus în jos. |
|
Sagrada Familia. Faţada Patimilor şi casele de bilete. |
|
În parcul de lângă Sagrada.
|
Juniorii de pe Nou Camp. |
|
|
|
Nou Camp - la nivelul gazonului. |
|
Nou Camp. La muzeul echipei F.C. Barcelona! începem să apreciem! muzeele :)! |
|
Nu e frumos să arăta cu degetul dar, totuşi ... La muzeul echipei F.C. Barcelona. Gheata de aur a lui Messi. |
|
Nou Camp - magazin interior. |
|
De la staţia de metrou Collblanc la stadionul Nou Camp, apoi la Palau Reial. |
|
Palau Reial de Pedrables - la intrare în parcul palatului. |
. |
Palau Reial de Pedrables - în parc, pe aleea spre palat |
|
Palau Reial de Pedrables. |
|
Palau Reial de Pedrables - interior. |
|
Palau Reial de Pedrables - muzeul ceramicii - Picasso. |
|
Palau Reial de Pedrables - muzeul de arte decorative - pat cocoşat :). |
|
Palau Reial - muzeul de arte decorative. Am şi eu ceva scaune din astea pe acasă :). |
|
Palau Reial de Pedrables - intrare. |
|
Mozaicul de Juan Miro, de pe Rambla. |
|
Rambla - Teatre del Liceu. |
|
Coloanele romane ale templului lui Augustus, din spatele catedralei la Seu, pe o strada îngustă, carrer del Paradis. |
|
O mică turistă la Centre Excursionista de Catalunya, lângă coloanele romane. |
|
Piaţa Saint Felipe de Neri. |
|
Târg de antichităţi în Piaţa Nova, în faţa Catedralei La Seu. |
|
Catedrala La Seu. |
|
Turn roman lângă Catedrala La Seu. |
|
Palau de la Musica Catalana - sala de concert: vitralii cu simboluri naţionaliste şi cozile de păuni regali din tavan. |
|
Palau de la Musica Catalana - sala de concerte. |
|
Palau de la Musica Catalana - afişul concertului. |
|
Palau de la Musica Catalana - vechea casă de bilete. |
|
Palau de la Musica Catalana - Pegasus înaripat, de sculptorul Eusebi Arnau - muzica ca lansare spirituală. |
|
Palau de la Musica Catalana - sala de concerte - vitralii. |
|
Palau de la Musica Catalana - sala de concerte; sculptura "Cavalcada Walkiriilor" de Pau Gargallo. Hăţuri reale :)! |
|
Palau de la Musica Catalana - sala de concerte - una dintre orchestre. |
|
Palau de la Musica Catalana. |
|
Palau de la Musica Catalana. |
|
Palau de la Musica Catalana - scena cu 18 muze, jumătate sculptate, jumătate în mozaic. |
|
Palau de la Musica Catalana. |
|
Palau de la Musica Catalana. |
|
Palau de la Musica Catalana, coloanele acoperite cu trencadis. |
|
Palau de la Musica Catalana - altă orchestră; bustul lui Beethoven în dreapta. |
|
Palau de la Musica Catalana - orchestrele reunite la final. |