sâmbătă, 16 iulie 2011

Vacanţă la Roma, ziua I, Colosseum, Palatin, Forul şi pieţele

Vara aceasta am avut ca ţintă Roma, între 10 şi 14 iulie 2011. Am plecat cu avionul, eu, soţia mea şi doi copiii, de 7 şi 14 ani, cu o companie low cost, Blue Air, cu bilete luate prin ianuarie, decolând la ora fixată, adica 9, 30. Avionul era un Boeing 737, probabil închiriat dela Air Italia Group (aşa scria pe el) şi avea echipaj polnez. Zborul a decurs normal, făra incidente, ce a fost plăcut fiind că aveam nişte ecrane pe care se putea observa traseul avionului şi date despre viteză, distanţa parcursă-rămasă, altitudine. Am aterizat la Fiumicino pe la 10, 20, ora locală, am ieşit din aeroport repede deoarece nu aveam bagaj de cală şi am făcut dreapta, mergând pe jos cca 15 minute spre staţia de autobuz (shuttlebus), care circulă din jumătate în jumătate de oră (preţul este de 8 Euro de persoană, copiii sub 10 ani nu plătesc dacă nu ocupă loc).

În circa o oră am ajuns la gara Termini şi de aici la Hotel Altavilla, de două stele, rezervat pe booking.com, motivul esenţial fiind preţul de 70 Euro/noapte pentru o cameră triplă, copii sub 8 anii având gratuitate dacă dorm într-un pat existent. Hotelul era curat, camera austeră, având strictul necesar (televizor, baie curată, deşi micuţă, televizor, frigider, seif, un ventilator în tavan. Pentru aerul condiţionat se plătea, însă, în plus 15 euro, dar am zis că dacă e să fie low-cost atunci low-cost să fie :) şi ne-am mulţumit cu palele uriaşe ale ventilatorului atârnat în tavan! Micul dejun era comun pentru hotelurile de 2 stele din Roma: cornuri, unt, nutella, pâine, lapte, cafea, ceai, suc la dozator, cereale. Se făcea curat în cameră zilnic Eram informaţi de pe trip advisor despre hotel aşa că nu aveam aşteptări foarte mari, chiar a fost mai bine decât ne aşteptam.

După ce am despachetat bagajele, am mâncat la McDonald’s (preţuri cam ca la noi, 1 Euro/hamburger) am plecat, pe la 12, 30 , cu metroul spre Colosseum, două staţii de la Termini, pe linia B. La Colosseum coada nu mi s-a părut prea mare (aveam de gând să iau bilete de la Palatin; am renunţat de acasă la Roma Pass, deoarece aveam făcute nişte rezervări şi nu prea se potrivea programul, plus că trebuia să iau bilete gratuite pentru copiii, chiar dacă aveam Roma Pass); am stat, totuşi, cca 45 minute la coada care se mişca relativ încet. În fine, am intrat, am admirat măreţia construcţiei, ne-am minunat ce mare poate fi, ne-am închipuit ce lupte se dădeau între gladiatori în arenă, am constat că romanii construiau pentru multe mii de ani , nu ca acu’:), adică în prezent, ne-am mai băgat pe la umbră (căldură mare, moncher, cred că erau 35 grade Celsius şi aşa a fost în fiecare zi; dunque sfatul meu e să vizitaţi Roma în aprilie-mai), mai era şi o expoziţie – Nerone, am mai căscat gura şi pe acolo şi am ieşit. Circuitul Coloseumului ne-a luat cam o oră, intrarea a fost 12 Euro/adult, bilet valabil două zile şi pentru Palatin şi Forul Roman - deci nu e obligatoriu sa le faceţi pe toate într-o zi, copiii gratuit. La ieşire am dat peste o nuntă de asiatici, am făcut poze la arcul lui Constantin şi am luat-o pe via San Gregorio şi am intrat la Palatin. Aici e multă verdeaţă şi se merită urcat, mai ales nu pentru ruinele mai sărăcuţe decât în For, ci pentru panoramele şi zonele verzi pe care le oferă. Se pot vedea ruinele Domus Augustana, Domus Livia (recomand pereţii pictaţi, cu grădini, din casa Liviei, care se pot găsi în Palazo Massimo-Muzeul Naţional Roman, de lângă Termini), Palatul şi termele lui Septimus Severus, Muzeul Palatin (la ăsta nu am intrat), Domus Flavia, tunelul Cryptocorticus. In Palatin sunt şi locuri unde găsiţi apa gratis, slavă Zeilor, pe căldurile alea beam kile întregi!:), aşa că e bine să aveţi sticle goale la voi; altfel o apă la juma’te e, în zonele turistice, 2 Euro; recomandarea e valabilă pentru toată Roma unde dai de Nasoni (micile fântăni) când nu te aştepţi. Puteţi face poze bune de deasupra forului şi de lângă colibele lui Romulus.

Am coborât spre forum, copiii începuseră să comenteze, că e soare, că le e foame, că nu mai pot dar i-am dus cu zăhărelul că mai e puţin, că o să mâncăm îngheţată, că facem ce vor ei mai pe seară. Am trecut şi prin forum remarcând principalele obiective (arcele lui Titus şi Septimius Severus, Templele Vestalelor, lui Romulus (în acesta am şi intrat ), lui Saturn, lui Cezar, lui Antonius şi Faustina care era în reparaţii, lui Castor şi Polux, Basilica lui Constantin şi Maxenţiu, Santa Francesca Romana. Pentru a vă orienta prin Palatin şi For recomand să aveţi un ghid tipărit, gen DK, Rick Steves, Lonely Planet sau Rough; de altfel semnalizarea obiectivelor turistice în zonă şi în genera

l în Roma, mai ales în interiorul bisericilor, este foarte deficitară.

Am ieşit, apoi, din for spre monumentul Vittorio Emanuel II unde am urcat cu „ascensori panoramici” (preţ 7 Euro/adult, 3,5 Euro/copil, merită priveliştele spre toate colţurile Romei) am văzut Columna lui Traian, apoi am ajuns la Biserica Gesu, model de arhitectură barocă. A se privi Capela lui Sant’ Ignazio-stânga mijloc, cu statuia „Triumful credinţei asupra idolatriei”, de Theudon, monumentul lui San Roberto Bellarmino de Bernini, în stânga altarului, sculpturile (stucaturi) de Antonio Raggi, frescele cupolei de Baciccia, icoana Madonna della Strada în capela din stânga spate.

Periplul a continuat apoi spre Panteon, unde închisese mai devreme fiind duminică, Piazza de la Rotonda, Piazza Navona cu cele trei fântâni: Fontana dei Quattro Fiumi, de Bernini, Fontana del Moro, tot de B

ernini şi Fontana del Nettuno. Am stat ceva timp în piaţă, am savurat căte o îngheţată de la gelateria Tre Fontani, am stat la o terasă, pe o străduţă adiacentă Navonei, unde am luat câte o pizza (9Euro/persoană), suc şi bere (5 Euro), esspresso (concentrat dar prea puţin pt. mine), în total am dat cam 65 Euro. Am intrat şi in biserica, Sant’ Agnes in Agone proiectată de Borominni, rivalul lui Bernini. Am continuat spre Piaţa Spaniei unde am ajuns pe înserat. Am stat pe scări-treptele spaniole, ne-am lins rănile :) am văzut fontana della Barcaccia (Bernini peste tot!), am urcat la Trinita dei Monti şi am coborât spre Fontana di Trevi, unde era furnicar de oameni. Ne-am strecurat să facem poze, am aruncat bănuţi să ne mai întoarcem-tradiţia fie ea cât de stupidă trebuie respectată cu sfinţenie:)! Cea mică chiar a căpătat prostul obicei :) să arunce cu bani peste tot: în fântăni, la biserici; venea şi mă implora „Tatiii mai ai un bănuţ!?” . Extenuaţi, cu picioarele paradite şi pline de bătături am luat-o spre hotel, unde am ajuns pe la 22. A fost o zi istorică şi la propriu şi la figurat :)!